7 Impak Apabila Buat Pelaburan Dalam Pembangunan Jenama

  • Branding yang betul akan menyebabkan pelanggan mempunyai ‘preferred brand’ 
  • Bila pelanggan menjadikan sesuatu brand sebagai preferred brand, harga mahal pun dia masih steady

Jenama adalah aset yang bernilai. Intangible Assets. Tak bersifat fizikal tetapi nilaian boleh mencecah jutaan ringgit

Sebagai contoh jenama coca-cola yang jika semua kilang mereka musnah, semua pasaraya berhenti menjual produk mereka, dan jika semua pekerja mereka berhenti serta merta

Dengan nilaian nama coca-cola itu sahaja mereka boleh membina semuanya semula. Jenama mereka bernilai billion.

Brand yang kuat akan mengakibatkan impak berikut : 

1. Peningkatan Dalam Jualan Dan Market share

Dalam setiap industri akan ada market leader (yang memiliki majoriti pie ekonomi industri tersebut)

Market leader ini selalunya yang dah bertapak lama dalam industri, jadi mestilah dia yang dapat banyak.

Jadi macamana yang lain nak meningkatkan bahagian mereka dalam pie ekonomi industri tersebut ? 

Branding. Branding yang betul akan menyebabkan pelanggan mempunyai ‘preferred brand’ 

Tuan tuan semua mesti ada pilihan masing masing walaupun ketika memilih sabun basuh baju. Kan ?

2. Mengurangkan Sensitiviti Harga

Bila pelanggan menjadikan sesuatu brand sebagai preferred brand, harga mahal pun dia masih steady. Sebab mereka tahu mereka bukan sekadar beli produk, tapi brand.

Macam bila hati kita dah terpaut pada ‘bunga’ lah, kalau hantarannya agak tinggi sedikit atau cabaran untuk memilikinya itu sukar. Kita pejamkan mata saja, kerana kita hargai nilai pada bunga. Gitu


3. Meningkatkan Kesetiaan Pelanggan

Branding done right boleh menghasilkan ‘raving fans‘, bagaimana ada orang boleh tattoo kan badannya dengan logo Harley Davidson. Kerana ada sense of belonging

Kalau jenama kita tak payah la sampai kena tattoo, pelanggan boleh buat jadi wallpaper tu kira hebat la tu

4. Mudah Untuk Bekerjasama Dengan ‘Strategic Partner’

bila jenama kita kuat, ramai yang ingin berkawan dengan kita untuk bekerjasama. Peluang bisnes!


5. Meningkatkan Nilai Saham Sekaligus Nilai Pemegang Saham

Kalau tuan tuan kena buat branding kempen tapi, bos atau orang atas kata membazir. Mungkin orang atasan tersebut tak sedar yang branding boleh tingkatkan nilai saham syarikat

Sedarkan mereka


6. Meningkatkan Kemampuan Untuk Expand Kepada Produk Baru Ataupun Kategori Servis Baru

Virgin Group ada Virgin airline, Virgin hotel, Virgin mobile, Virgin megastore dan pelbagai lagi

Hanya bermula dengan satu, tapi yang satu itu Richard Branson dan Nick Powell buat betul betul


7. Mampu Untuk Memikat Bakat Bakat Yang Hebat 

Antara cabaran paling hebat dalam membina empayar adalah merekrut talent yang A class.

Kenapa mereka kena masuk syarikat tuan kalau depa boleh pi ke syarikat yang ada ‘nama’ dan nampak gah bila depa ditanya

“Kerja mana?” oleh makcik dikampung ketika hari raya kelak

Belajar sesuatu ? saya harap perkongsian saya ini dapat beri manfaat kepada peniaga peniaga yang berimpian besar. Start small, think big. 

Biar bila kita buat keputusan untuk berniaga walaupun kecil, asbab kerja kerja branding yang kita buat orang ingat kita bermula dengan modal ratusan ribu ringgit. Gergasi. 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s